maanantai 17. joulukuuta 2018

Saatan olla tunteellinen hölmö

Olen ällikällä lyöty. Hesburger, firma, pikaruokaketju, joka edustaa ylipäänsä kaikkea ympäristönvastaista, osoittaa tajunnan tasoa, jota en olisi uskonut. Hesburger on ottanut uuden kurssin. Se panostaa ravintoloissaan jatkossa kasvisruokaan - toistaiseksi unohtamatta lihaa, mutta markkinointikampanjan mukaan todella tuntuvasti.

Hesburgerin sivuilla on katsottavissa dokumentti, joka upposi minuun kuin veitsi sulaan voihin. Videolla eri henkilöt kertovat suhteestaan maailmaan ja ympäristöongelmiin sekä ilmastonmuutokseen. Ensimmäisenä nahkatukkainen, tatuoitu miehenjärkäle istuu amerikanraudassa. Lähtökohtaisesti en odottaisi suuria hänen näköiseltään kaverilta, koska omalla tavallani olen pinnallinen torvelo. Ja kuinka ihanasti ensivaikutelmani tyrmätään, kun mies alkaa kertoa siitä kuinka hän halusi tehdä osansa ympäristön hyväksi ja muuttaa autot biokaasuilla käyviksi. Koko video vetosi tunteisiin. Suorastaan herkistyin.

Ymmärrän kyllä, että tällä markkinoidaan Hesburgeria vastuullisena yrityksenä ja kampanjan tavoitteet voivat olla myös kaupallisia. Mutta vastaanotto ei ole ollut mitenkään ylistävä, päinvastoin. Kritiikkiä on sadellut monelta taholta. Minusta oleellista on se, että jokainen yrittää tehdä parannuksen. Ei tarvitse heti olla putipuhdas lentolakkoileva vegaani ollakseen kelvollinen ilmastonmuutoksen vastustaja. Jokainen aloittaa jostain ja se, että iso firma uskaltaa tulla näin esiin tunteita herättävän ongelman kanssa on minusta hatunnoston arvoinen paikka. Tässä oli mielestäni jotain historiallista. Nyt jäädään odottamaan niin Hesburgerin omia aikaansaannoksia kuin muiden yritysten vastaavia linjavetoja ja sitä kuinka pitkälle ne ovat valmiita menemään taistelussa ympäristön puolesta.

En ole aikoihin käynyt Hesburgerissa, mutta kun uudet kasvisburgerit saadaan listoille, tulen taatusti kokeilemaan niitä.

Linkki:

https://www.hesburger.fi/hesburger-yrityksena/vastuullisuus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti